Kongene i Gjermåa

Der Gjermåa renner ut av Lysdammen ser man på denne tiden av sommeren noen svære gule og svartstripete helikoptre som patruljerer opp og ned elva. Av og til støter to sammen og de utfører da rene akrobatmanøvre for å markere og forsvare territoriene sine. Det kan bli rene luftkampene av det der en eller begge ender i vannet til slutt. Dette er kongeøyenstikkere med det klingende vitenskapelige navnet Cordulegaster boltonii. Kongeøyenstikkeren regnes for å være Norges største øyenstikker. Den flyr ustanselig over elva og jager insekter. Det er jammen ikke lett å få skarpe bilder av den for den flyr fort og den endrer hele tiden kurs og fart. Her har jeg forhåndsinnstilt fokus og satt meg på et sted jeg observerte at den stadig var innom. Så var det bare å fyre løs fra hofta når den kom. Av kanskje 100 bilder var det to som ble tålelig bra for web-bruk. De er vist her (det ene bildet er brukt to ganger med forskjellig utsnitt).

 

Alvedans i kveldslys

Det er lov å fantasere, men nei, det er selvsagt ikke små alver. Det er bittesmå insekter som er fotografert i motlys på lang eksponeringstid i kveldslyset ved Lysdammen i Gjerdrum. Sånne små insekter man kan se sverme i kveldssola ved vannkanten. Vingene beveger seg opp og ned, men kun når de står i riktige stilling vil de gi en kraftig refleks fra sola mot kameraet. Siden insektene flyr fremover vil det bli en rad med kraftige lysglimt fra vingene i løpet av eksponeringen.

En annerledes fisketur

Det vil si, egentlig var det en badetur. Men med dukkemaske, snorkel og et lite vanntett kamera ble det en liten ekspedisjon under vann langs svaberg og sivkant. Og utenfor sivkanten var det altså at jeg traff på en liten abborstim. Og ei lita gjedde. Den ventet nok på at noen abboryngel skulle komme nær nok til å bli et lunsjmåltid. Men denne gangen fikk nok mat være mat, for her var det noe svært og truende blekt som svømte mot den (meg) som man nok måtte se å komme seg vekk fra litt kjapt. Den forsvant i hvert fall uten et pip, nærmest som om den oppløste seg i vannet. Abboren er mer nysgjerrig og kommer helt bort for å hilse på. Pen steikefisk var det også. Men den fikk være i fred. Stedet er Røytjenn ved Bjørkelangen, en flott badeplass med veldig klart vann.

Røytjenn i Bjørkelangen lørdag 12. juli

En bortgjemt avkrok i interverset